"Hyvä palvelu kun on nykyään niin harvinaista herkkua"

”Hyvä palvelu kun on nykyään niin harvinaista herkkua”

Helsingin Puistolassa sijaitsevassa 5 asunnon rivitaloyhtiössä, Ampiaiskuja 4:ssä, uusittiin salaojitus viime syksynä. Yhden asunnon eteisessä oli havaittu tunkkaista hajua, ja paikalle tilattiin yritys kuvaamaan salaojituksen tilanne. Kuvauksessa havaittiinkin salaojaputkien olevan tukossa.

Vanhat salaojaputket lähes maan pinnassa

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Hannu Kivismäki kertoo, että vuonna -86 rakennetun kiinteistön salaojitus oli kauniisti sanottuna tehty päin mäntyä.

– Meitä asukkaita ei ollut silloin rakennusaikana valvonnassa mukana, ja salaojaputket oli laitettu liian ylös. Vesi suorastaan lillui perustuksissa.

Jokainen asukas tajusi, että tilanteelle oli tehtävä jotain. Parilta salaojafirmalta pyydettiin tarjous, Salaojakympit valikoitui myös mukaan potentiaaliseksi urakan toteuttajaksi.

– Salaojakympeiltä soitti Sami Tulimäki, miellyttävä ja ammattitaitoisen tuntuinen mies. Hän tuli kertomaan meille yrityksestä ja siitä, miten remontti tehtäisiin ja mitä se maksaisi. Kaikki asukkaat saivat työsuunnitelman sekä yksityiskohdat remontin sisällöstä kirjallisena, eli meillä oli selkeästi tiedossa remontin sisältö ja kokonaishinta.


Meillä oli selkeästi tiedossa remontin sisältö ja kokonaishinta.


Asukkaat pitivät seuraavana päivänä pikapalaverin, jonka päätteeksi soitettiin Salaojakympeille ja kysyttiin, milloin urakka voisi alkaa. Muutaman viikon päästä remontti starttasi ja kesti noin kolme viikkoa.

Kiinteistöstä kaivettiin auki ja salaojitettiin ensin toinen puoli, minä aikana asukkaat pystyivät kulkemaan asuntoihinsa takapihan puolelta. Sen jälkeen korjattiin rakennuksen toinen puoli.

Kehutaan, kun kehuttavaa on

Hannu muistelee asennuksen kulkua:

– Asentajat, tai minä kun olen stadista, niin sanon että kundit olivat sosiaalisia ja ammattitaitoisia. He tekivät duunia aamusta iltamyöhään. Aina pihalla tavatessamme he kertoivat meneillään olevasta työvaiheesta, joten tiesimme mitä työmaalla tapahtui.

Hannu kertoo kuulleensa kauhutarinoita siitä, miten remontti on mennyt aivan pieleen, kun työmaalla on pyörinyt alihankkijan epämääräisiä työmiehiä. Siksi taloyhtiössä pidettiin tärkeänä sitä, että asentajat olivat firman omia miehiä.

– Minä kehun, kun kehuttavaa on, hyvä palvelu kun on nykyään niin harvinaista herkkua, lisää Hannu lopuksi.


Taloyhtiössä pidettiin tärkeänä sitä, että asentajat olivat firman omia miehiä.


Back to top